4 lut 2014

Zaburzenie- Thomas Bernhard

Zaburzenie- Thomas Bernhard
Przełożyła Sława Lisiecka
Wydawnictwo Czytelnik
Warszawa 2013
Format 100 x 150 mm
252 strony

 „Zaburzenie” to powieść, która dla mnie jest ciężkim orzechem do zgryzienia. Jest intrygująca jak kobieta, chociaż mnie bardziej intrygują mężczyźni (zwłaszcza ten jeden konkretny).
  
Z jednej strony, Bernhard trochę nudzi i irytuje, jeśli skupić się wyłącznie na formie. Zdania często dość niesforne, pisane jakby niewprawnie (aczkolwiek w końcu zaczęłam się zastanawiać, czy prostota nie jest tu środkiem wyrazu). Akcja niezbyt dynamiczna, ale właśnie dynamika akcji nie ma tu większego znaczenia. Główni bohaterowie wspólnie odwiedzają chorych- ojciec- lekarz zabiera na wyprawę swego syna. Spotykają różnych ludzi, z których każdy obarczony jest poważnym problemem o ile nie medycznym, to psychicznym. Główni bohaterowie nie są jedynie narzędziami do wprowadzenia w powieść poszczególnych przypadków- sami także borykają się z problemami. Bernhard za pomocą tych przypadków pokazuje nieprzyjemny, ale jakże prawdziwy i ludzki portret powojennej Austrii.
  
Powieść dzieli się na dwie części- w pierwszej ojciec i syn spotykają rozmaite osobowości, w drugiej opisane jest spotkanie z księciem, który swymi na wpół obłąkańczymi dywagacjami zachęca, a czasem wręcz zmusza do głębszych refleksji. Druga część to praktycznie w całości jego monolog.
  
Specyficzny styl i język nużą tylko początkowo, powieść można więc czytać dość szybko. Treść zachęca jednak do delektowania się tym, co Bernhard chce nam się przekazać. To jedna z tych powieści, którą chce się chłonąć.
   
"Zaburzenie" to powieść specyficzna ze względu na fakt, że z pewnością można być wyłącznie nią oczarowanym lub wręcz przeciwnie. Jednocześnie niezależnie, w której grupie się znajdziemy, nie sposób nie dostrzec wad tej powieści i... stwierdzić, że nie jest wspaniałą książką, którą warto przeczytać. "Zaburzenie" jest tak świetnie napisaną książką, że zaburza zdolność jej oceny.
  
Thomas Bernhard stworzył powieść pozornie na niewysokim poziomie, która jednak bez wątpienia jest dziełem. "Zaburzenie" budzi mieszane uczucia i sprawia, że nie potrafię dobrze wyrazić moich odczuć. Jednego jestem jednak pewna- jeszcze nie raz do tej książki wrócę.


PS. Byłabym zapomniała- wydanie kieszonkowe prezentuje się ciekawie, jednak dla mnie nie okazało się zbyt praktyczne. Mała, gęsta czcionka męczyła oczy i utrudniała czytanie, ale nieuczciwym byłoby pominięcie faktu, że ostatnio znacznie pogarsza mi się wzrok.



Za książkę dziękuję księgarni Tania Książka
http://www.taniaksiazka.pl/zaburzenie-bernhard-thomas-p-400779.html

4 komentarze:

  1. Zaczęłam doceniać książki z tej serii, chętnie poznam także "Zaburzenie".

    OdpowiedzUsuń
  2. Zainteresowałaś mnie swoją recenzją. Wydaje mi się, że książka mogłaby mi się spodobać i jeśli tylko znajdę trochę czasu to na pewno ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się- i faktycznie czas się przyda, bo z pewnością jest to jedna z tych książek, którym warto trochę czasu poświęcić.

      Usuń
  3. Książka wydaje się być ciekawa:)

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
miło mi, że zechciałeś wyrazić swoją opinię. Dziękuję Ci za nią- każdy Twój komentarz jest dla mnie cenny i cieszy mnie ogromnie.
Miłego dnia,
Anytsuj