27 lis 2013

Książkowe prezenty dla całej rodziny

Koniec listopada to czas, kiedy już nikogo nie dziwią świąteczne motywy. To też czas, w którym już śmiało można rozglądać się za prezentami dla bliskich- nie warto czekać z tym do ostatniej chwili. To samo dotyczy Mikołajek, które już za półtora tygodnia i w tym przypadku "ostatnia chwila" jest już tuż-tuż. Ja w tym roku wyjątkowo wcześnie zaczęłam czuć ducha Świąt i dlatego też odpowiednio wcześniej postanowiłam ułożyć sobie listę pomysłów na prezenty dla moich bliskich. Nie obyło się bez pytania "co kupić na święta mamie, bratu, a co siostrze?". Postanowiłam podzielić się z Wami tą listą, a dokładnie częścią związaną z literaturą, na wypadek, gdyby ktoś z Was borykał się z podobnymi prezentowymi problemami, co i ja.

A oto moja propozycja prezentów książkowych dla całej rodziny:
Dla Mamy: Christian Signol "W tym życiu albo w przyszłym" (recenzja)- powieść obyczajowa łącząca wątek wojenny i miłosny. Bardzo wzruszająca i poruszająca opowieść o tym, że nadzieja pozwala nam na przetrwanie najgorszego oraz o tym, jak trudno żyć, kiedy okazuje się, że nie ma już tego, dla czego żyliśmy.

Dla siostry: Nadine Gordimer "Ludzie Julya" (recenzja)- historia zamożnego małżeństwa, które podczas rewolucji w południowej Afryce musi ukryć się w rodzinnej wiosce swego służącego. Świetne studium ludzkich zachowań. Powieść głęboka i dająca do myślenia.

Dla brata: Rafał Skarżycki i Tomasz Leśniak "Jeż Jerzy- nie dla dzieci" (recenzja)- ironiczny i obnażający wiele prawd o nas, Polakach komiks, który nikomu nie powinien kojarzyć się z dzieciństwem.

Dla szwagra: Chuck Palahniuk "Opętani" (recenzja)- grupa obcych ludzi ma spędzić razem czas odizolowana od reszty świata by stworzyć książkę, która będzie dziełem ich życia. Każdy wie dobrze, że najlepiej sprzedają się rzeczywiste tragedie. Do czego skłonni są posunąć się ludzie, by zdobyć uznanie? Palahniuk wie, że nie ma sensu wymyślać upiorów, bo najbardziej przerażającymi istotami są ludzie.

Dla bratowej: Mehran Marsha "Zupa z granatów" (recenzja)- powieść opowiada o losach trzech sióstr, które uciekają do Irlandii z Iranu, w którym rozpętała się rewolucja. Połączenie wątku wojennego, miłosnego i... kulinarnego. Książka zmusza do refleksji, bawi i zawiera kilka aromatycznych przepisów.

Dla siostrzeńca: Chans Christian Andersen "Królowa Śniegu" (recenzja)- chyba nie trzeba przybliżać nikomu tej pozycji. Idealna książka na Boże Narodzenie.

Dla chłopaka: Janusz Andrzej Zajdel "Cylinder van Troffa" (recenzja)- powieść fantastyczna polskiego autora. Ciekawa wizja przyszłości i utopijnego społeczeństwa (ale czy na pewno?).

Dla kuzynki: Philippe Claudel "Wnuczka Pana Linha" (recenzja)- wzruszająca, głęboka ale niedługa opowieść o mężczyźnie, któremu wojna zabrała dosłownie wszystko. To jedna z tych książek, która sieje spustoszenie w głowie i sercu Czytelnika.

Dla Taty: Jan Polkowski "Ślady krwi" (recenzja)- powieść o rozliczeniu się z przeszłością i samym sobą z wyraźnym wątkiem politycznym.

Dla mnie: Suzanne Collins "Igrzyska śmierci" Trylogia- po obejrzeniu obu części ekranizacji stwierdziłam, że zanim do kin wejdzie część trzecia, ja muszę przeczytać tą serię. Jeśli czyta to ktoś z mojej rodziny, to fajnie, jeśli przekaże tę informację Świętemu Mikołajowi.

Jeśli zaś któryś z Czytelników zastanawia się jaką książkę mógłby ofiarować swojej ukochanej, to mam dwie propozycje:
Dla dziewczyny:
1. Erin Morgenstern "Cyrk nocy" (recenzja)- intrygująca, magiczna historia, która z pewnością przypadnie do gustu każdej marzycielce.
2. J.R.R. Tolkien "Władca Pierścieni" (wydanie specjalne)- zaskoczony? czegokolwiek byś dziewczynie nie podarował, to zapewniam, że z tej książki ucieszy się najbardziej i to sprawdza się w przypadku znacznej większości przedstawicielek płci pięknej. Należy jednak pamiętać, że koniecznie musi to być szczególne wydanie, takie jak to: link.

A Wy? Jakie macie pomysły na prezenty dla bliskich? I jakie książkowe upominki to Wy chcielibyście znaleźć w tym roku pod choinką?

5 komentarzy:

  1. Ja ostatnio na urodziny podarowałam chłopakowi książkę kucharską z przepisami Magdy G - skakał z radości :) :D
    Dla siostry i mamy romansidło bądź kryminał, dla brata fantastyka, dla drugiej siostry coś co wciska w fotel, nie jest nudne i za długie :) A dla taty ... skarpetki :P
    Jeżeli wszyscy tak u Ciebie czytają to jest czego pozazdrościć, u mnie jedynym prawie stereotypowym bibliofilem jestem ja, jednakże nie tracę nadziei :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc, to poza mną tylko moja bratowa i kuzynka (z którą się przyjaźnimy) czytają częściej niż statystyczny Polak. Reszta nie czyta zbyt często, ale zawsze myśląc o prezentach dla bliskich wymyślam wariant książkowy, żeby ich tym prezentem "aktywizować":)

      Usuń
  2. W mojej rodzinie tylko tata lubi czytać, więc pewnie wybiorę dla niego jakąś fantastykę :) Pomysł na notkę bardzo fajny, szczególnie dla tych mało zorientowanych w literackim świecie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomyślałam, że ludzie dość rzadko wybierają książki na prezent i chciałam pokazać, że dla każdego można coś wybrać. Wiadomo, że to po części wynika z tego, że niewiele się w naszym kraju czyta. To wielka szkoda, ale przecież nie każdy jest zniechęcony tak, że niczego nie przeczyta. Jeśli ktoś, kto może nie jest zapalonym czytelnikiem, ale od czasu do czasu po jakąś lekturę sięga, dostanie od nas książkę, to na pewno ją przeczyta (skoro już ją ma na półce). A pomijając pozytywy płynące z czytania dla czytającego, to nawet w kontekście świąteczno-ekonomicznym książki są korzystne. Ogólnie tanie nie są, ale książka to i tak chyba jeden z tańszych prezentów:) A uważam, że taki prezent, o ile tematycznie trafimy oczywiście w gust, jest podarunkiem efektownym. Przynajmniej na mnie takie upominki robią duże wrażenie i wywołują ogromny uśmiech :D

      Usuń
  3. Ja książki kupię siostrze, jeszcze nie wiem jakie;)

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
miło mi, że zechciałeś wyrazić swoją opinię. Dziękuję Ci za nią- każdy Twój komentarz jest dla mnie cenny i cieszy mnie ogromnie.
Miłego dnia,
Anytsuj